Keď vás niekto označí za „dezoláta“ a „dezinformátora“, hovorí viac o sebe než o vás

V spoločenskej diskusii sa čoraz častejšie stretávame s nálepkovaním a urážkami namiesto vecnej argumentácie. Označenia ako „dezolát“ alebo „dezinformátor“ nie sú len pokusom o diskreditáciu človeka, ale zvyčajne prezrádza viac o osobe, ktorá ich používa. Existuje niekoľko vysvetlení , pričom jedným z kľúčových konceptov je teória nálepkovania (labelling theory) a vplyv nízkeho sebavedomia na komunikáciu.

Teória nálepkovania: Moc slova v sociálnej interakcii

Teória nálepkovania (labelling theory), ktorú rozvinuli sociológovia ako Howard Becker a Erving Goffman, vysvetľuje, ako kategorizácia a stigmatizácia formujú identitu jednotlivca a jeho spoločenské postavenie. Podľa tejto teórie nie je deviantné správanie nevyhnutne objektívne, ale je sociálne konštruované – spoločnosť alebo jednotlivci rozhodujú, kto bude označený ako „nežiaduci“ a aké dôsledky to bude mať.

Keď niekto označí druhého človeka ako „dezoláta“ alebo „narcistického nácka“, ide o pokus o stigmatizáciu – o priradenie negatívnej identity, ktorá má dotyčného vylúčiť zo serióznej diskusie a znížiť jeho hodnotu. Človek, ktorý používa tieto nálepky, sa tak stavia do roly rozhodcu pravdy, čím si implicitne upevňuje vlastnú pozíciu „toho racionálneho“ a „morálneho“. Ak totiž zníži novinár hodnotu svojho oponenta, tak to najčastejšie robí preto aby bol oproti nemu nadradený. Poníženie druhého, aby seba povýšil.

Ako píše Erving Goffman v knihe Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity (1963):

„Stigmatizovaný človek je redukovaný na svoju stigmu; jeho celá identita je predefinovaná týmto jedným aspektom.“

Nízke sebavedomie a potreba nálepkovania

Ľudia s nízkym sebavedomím majú často potrebu hľadať vonkajšie potvrdenie svojej hodnoty. Používanie urážlivých označení môže byť spôsobom, ako sa cítiť nadriadene alebo mať ilúziu kontroly nad situáciou. Psychológ Alfred Adler, zakladateľ individuálnej psychológie, vysvetľuje tento jav ako kompenzačný mechanizmus:

„Ak sa niekto cíti menejcenný, často sa snaží túto menejcennosť kompenzovať tým, že sa snaží byť nadradený.“

Tento koncept môžeme vidieť v praxi – niektorí ľudia namiesto vecnej diskusie siahajú po osobných útokoch a nálepkovaní, pretože im to umožňuje vyhnúť sa argumentačnej konfrontácii a zároveň sa cítiť silnejšími.

Prečo nálepkovanie škodí verejnej diskusii?

Keď sa verejná diskusia zredukuje na vzájomné obviňovanie a stigmatizáciu, strácame možnosť hľadať pravdu. Ak niekoho označíme slovom s negatívnym významom (negatívna predpona dez, alebo dis; slová s hanlivým obsahom) ako „dezinformátora“ bez toho, aby sme skúmali argumenty, riskujeme intelektuálnu lenivosť a polarizáciu spoločnosti. Ako varoval filozof Karl Popper:

„Prvý krok k totalite je umlčať svojich oponentov namiesto toho, aby ste s nimi diskutovali.“

Tento prístup vedie k situácii, kde namiesto reálnej diskusie a konfrontácie myšlienok a faktov dochádza k vytváraniu „táborov“, ktoré sa navzájom démonizujú. Výsledkom je zánik kritického myslenia a posilnenie bublín, kde si každý hľadá len potvrdenie svojich názorov.

Ako reagovať na nálepkovanie?

Ak vás niekto označí ako „dezoláta“ alebo „dezinformátora“, môžete sa riadiť niekoľkými stratégiami:

  1. Nepodľahnúť emóciám – Uvedomiť si, že nálepky nie sú argumenty. Človek, ktorý ich používa tak zvyčajne ponižuje vás, aby povýšil seba.
  2. Vyžiadať si argumenty – Spýtajte sa: „Na základe čoho si to myslíte?“ Tým presuniete zodpovednosť na človeka, ktorý vás nálepkuje.
  3. Zamerať sa na fakty – Ostať pri racionálnej diskusii a nepoužívať rovnaké techniky voči druhým.
  4. Ignorovať a nepodporovať polarizáciu – Nie každý, kto nálepkuje, je schopný diskusie. Niekedy je lepšie mlčať a neplytvať energiou.

A čo na záver?

Nálepkovanie je silným nástrojom sociálnej kontroly, ktorý môže skresľovať realitu a znemožňovať konštruktívnu diskusiu. Často hovorí viac o psychológii toho, kto nálepkuje, než o realite toho, kto je nálepkovaný. Ako hovorí známe príslovie:

„Keď niečí prst ukazuje na druhého, tri prsty smerujú na neho.“

Ako sa vyrába ideálna revolúcia: kurz pre začínajúcich spasiteľov

07.11.2025

Kde bolo, tam bolo, žila raz skupina ľudí, ktorá sa rozhodla svet meniť nie zhora, ale xxxx. Nie zákonmi, ale narratívom. A tak začali hľadať ten správny mix – trochu idealizmu, trochu Instagramu, a hlavne – veľa mladých ľudí, ktorí zvyčajne veria, že všetko XX má zmysel. 1. Nájdite svojho mladého idealistu Každé moderné hnutie začína otázkou: koho chceme [...]

Kampaň zameraná na mladých? Čo to prináša?

29.08.2025

Nižšie sú 4 hlavné oblasti, ktoré majú vplyv na výsledok: 1. Zvýšenie podielu manipulovateľných hlasov ABCD štúdia ukázala, že vyšší čas strávený pred obrazovkou u adolescentov je spojený s väčším výskytom symptómov ADHD, depresie a problémov so správaním. Tieto symptómy priamo súvisia s horšou schopnosťou sústrediť sa a dlhodobo analyzovať informácie, čím [...]

Šepkajúci voliči: prieskumy už málokedy odrážajú skutočné preferencie

27.08.2025

„Predstavte si, že volíte pre mainstream nepopulárnu koalíciu. Pri odpovedi cítite tlak. Radšej poviete: ‚Ešte neviem‘, alebo volíte liberálnejšiu, spoločensky akceptovateľnú alternatívu. Po voľbách však výsledky ukazujú niečo úplne iné. Toto nie je zlá interpretácia, ale symptóm – tzv. „shy voter“ efekt, klamanie v preferencii a sociálne želané skreslenie, [...]

Snehová kalamita v Prešovskom kraji

Pozor na sneženie, na cestách sa tvoria záveje. V Tatrách trvá mierne lavínové nebezpečenstvo

23.11.2025 08:30

Vo viacerých regiónoch Slovenska znižuje dohľadnosť sneženie, vytvárajú sa i záveje

vojna na Ukrajine, Turecko

ONLINE: Rubio: Mierový plán je americký. USA naznačujú, že neskôr by podmienky mieru mohli byť pre Kyjev ešte horšie

23.11.2025 07:45

Minister zahraničných vecí USA Marco Rubio odmietol, že mierový plán nevytvorili Američania.

Steve Witkoff

Reuters: Witkoffove októbrové stretnutie s Dmitrijevom v Miami vyvoláva otázky

23.11.2025 07:00

Americkí predstavitelia a kongresmani sú čoraz viac znepokojení októbrovým stretnutím v Miami.

Titanik, hodinky

Zlaté hodinky pasažiera z Titaniku sa vydražili za rekordných 1,78 milióna libier

23.11.2025 07:00

Zlaté vreckové hodinky, ktoré patrili jednému z najbohatších cestujúcich na palube Titaniku, sa v aukcii vydražili za rekordnú sumu.

doktorkaeliska

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 19
Celková čítanosť: 32261x
Priemerná čítanosť článkov: 1698x

Autor blogu

Kategórie